Bizakodás és ötletes megoldások a bevásárló és tematikus utcákban

2021. február 11. | Hírek

Bizakodás és ötletes megoldások a bevásárló és tematikus utcákban
Még tart a járvány, de a bevásárló és tematikus utcák bizakodva várják a tavaszt. Persze az elmúlt időszakban sem voltak tétlenek, így ötletes megoldásokkal, újításokkal igyekeztek túlélni az elmúlt hónapokat.
 

Időről időre a Bevásárlóutca Menedzsment (BUM) hírt ad, hogy miként érinti a jelenlegi helyzet a bevásárló és tematikus utcákban lévő vállalkozókat. Számokban elmondható, hogy 8% zárt be végleg az utcákban, viszont vannak új vállalkozások és továbbra is 72% nyitvatart különböző formákban, ami jobb átlag, mint ha teljes Budapestet nézzük.

Az elmúlt egy hét bejelentései bizakodásra adnak okot, mind a kormányzat enyhítésre tett célzása, mind a Főváros újraindítási csomagjavaslata és a BKIK vendéglátás, turizmus szektorban lévő KKV-k segítését célzó javaslata tekintetében. Azonban szeretnénk felhívni a figyelmet a civil, nonprofit szektorra is, mivel bevásárló és tematikus utcák is ilyen formában működnek és az utcákban számos kulturális intézmény, nonprofit szervezet is tagja ezeknek az együttműködéseknek. Fontos lenne, hogy a könnyítések, támogatások a piac minden szereplője részére elérhetővé váljanak.

Egyes önkormányzatok már most léptek, így például VI. kerületben március 1. és május 31. között elengedik a bérleti díjat (csak közös költséget kell fizetni), és június 1. és augusztus 31. között pedig 50%-ot kell majd fizetni. Újbuda is 50% kedvezményt biztosít egyéni kérelmezőknek a bérleti díjakból, és a II. kerület is kedvezményeket biztosít kérelem alapján (teljestől a részlegesig).

A bevásárló és tematikus utcák vállalkozóit különböző mértékben érintették a korlátozások, attól függően, hogy melyik szektorban működtek. A leginkább a vendéglátók és a szálláshely-szolgáltatók vannak bajban. A vendéglátóhelyek közül sokan átálltak elvitelre és kiszállításra – ez a váltás főleg a Ráday utca vendéglátóira volt igaz –, illetve olyan újításokat vezettek be, mint a drive-thru szolgáltatás, vagyis a megrendelt ételt kiviszik az ügyfélnek az autóhoz, vagy a zene elvitelre, ahol élő online zenei közvetítéssel szórakoztatják törzsvendégeiket vagy épp jövendőbeli ügyfeleiket, de volt olyan is, aki kvízekkel és nyereményjátékkal igyekezett feldobni az online rendeléseket.

A szállodák esetében többen álltak át a tartós bérbeadásra vagy épp a karanténszállóként való működésre, esélyt adva a túlélésre és a munkavállalók legalább részbeni megtartására.

Sokan fejlesztették online felületeiket, így fordulhatott elő, hogy felgyorsultak az aukciósházak és régiségboltok, galériák digitális projektjei és sok háznak már önálló online aukciós rendszere működik. Ez a digitális átállás tette lehetővé, hogy ősszel, az offline aukciók hiányában is rendkívül magas, egy-egy életműben korábban nem látott árak születtek a licitharcokban. Talán ennek is köszönhető, hogy az Art&Antique Streeten (Falk Miksa u.) szinte senki sem zárt be.

A jövőben mindenképpen össze kell hangolni az online és offline felületeket, így még teljesebben szolgálhatók ki a fogyasztói igények, de mindez összefogás és együttműködés nélkül kevés. Erre az összefogásra nagyon jó példa, ami most a Bartók Béla Boulevardon történik, ahol az ott lévő szolgáltatók és vendéglátók két-két napra birtokba vehetik a BBB közösségimédia-csatornáit, és népszerűsíthetik tevékenységüket, élve az utca ismertségével. A járvány alatt egyébként itt nyitott a legtöbb új hely. Ezt az erőt mutatták meg a #Várunkvissza kampány során is és számos történetet hallottunk a vállalkozóktól, hogy a törzsközönségük mennyire támogató ebben a helyzetben is, megrendelésekkel, de akár szimplán pénzügyi támogatással is igyekeznek segíteni szeretett, különleges helyeiken.

Erre buzdítunk mi is mindenkit, hogy napi fogyasztási cikkeinket, ételeinket, ha tehetjük, szerezzük be a közelünkben lévő vállalkozóktól, így segítve azok és munkavállalóik boldogulását – és egyben sajátunkat is.

Már nagyon várjuk a tavaszt, a Ráday utcában nyitóünnepséggel, a BBB-n Eleven Tavasszal és összességében egy újranyitási kampánnyal is készülünk.