Vendéglátóhelye van? Végigvezetjük az NTAK-regisztráció 5 lépésén
2023. május 10. | Hírek
A Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) lehetőséget biztosít arra, hogy már most elvégezzék a vendéglátóhelyek a regisztrációt. A jelenleg hatályos jogszabályok alapján minden, Magyarországon működő vendéglátó üzlet üzemeltetőjének – vagyis annak tulajdonosának vagy bérlőjének − regisztrálnia kell egységét az NTAK-ba. A regisztrációt csak egyszer kell elvégezni, az erre a célra kialakított online felületen.
Főzzön egy jó kávét, készítse ki vállalkozása adatait és dokumentumait, és végigvezetjük a regisztráció folyamatán. Ígérjük, még mielőtt kihűlne a kávé, a regisztráció is elkészül.
Íme a regisztráció 5 lépésben
Érdemes a folyamat logikáját megérteni: a regisztráció úgy épül fel, hogy az általános alapadatok bekérésétől halad az egészen részletes adatok megadásáig.
1. Kattintson az https://info.ntak.hu/regisztracio oldalra: itt Ügyfélkapu azonosítóval léphet be az online felületre. Először a szolgáltató adószáma alapján a jogosultságot ellenőrzi a rendszer. Ezt követően az alapadatokat (pl. a főtevékenység statisztikai kódja), a címadatokat és a kapcsolattartó adatait kell megadni. Az adatok jóváhagyását követően a szolgáltató neve megjelenik a felületen.
2. A következő lépés a szolgáltatási hely rögzítése – egy szolgáltatóhoz természetesen több szolgáltatási hely is tartozhat.
3. Ezután kell az ágazatot megadni, azaz itt tudja a szolgáltató kiválasztani, hogy csak a vendéglátás szektorban, vagy még esetleg a másik kettő, a szálláshely és/vagy a turisztikai attrakció szektor(ok)ban is érdekelt. Ezt a felhasználó az adott ágazat/ágazatok bepipálásával egyszerűen jelölheti, ami azért is fontos, mert a rendszer csak így enged tovább a következő lépéshez.
4. Majd magának a vendéglátó üzletnek a regisztrációja következik.
- Aki több vendéglátó üzletet üzemeltet, annak értelemszerűen mindegyiket külön-külön kell berögzítenie.
- Itt kell megadni az üzlet típusát és a működésére vonatkozó adatokat, például a nyitvatartási időt, fizetési módot (készpénz, bankkártya, SZÉP kártya), vagy, hogy akadálymentesített-e az épület, illetve, hogy végez-e házhozszállítást a szolgáltató.
- Ezt követően kapja meg a vendéglátó üzlet a saját egyedi NTAK-regisztrációs számát.
- Fontos tudnivaló, hogy az NTAK-regisztrációs számot a vendéglátó üzlet típusa, azaz kategóriája, besorolása alapján osztja ki a rendszer, ezért a későbbiekben ez nem módosítható. Ha véletlenül mégis tévesen adta meg a típust, törölje az adott vendéglátó üzlet regisztrációját és kezdje újra az adatok rögzítését.
5. A vendéglátó üzlet felvitele után az MTÜ igazolással rendelkező szoftverek listájából kell kiválasztani a használni kívánt vendéglátó szoftvert, hiszen ezt követően tekinthető csak befejezettnek a regisztráció.
Ha eddig nem használt szoftvert, legyen az MTÜ VENDÉGE egy szoftverre
Felhívjuk rá a figyelmet, hogy 2023 áprilisától már elérhető az MTÜ ingyenes VENDÉGEM Vendéglátás szoftvere, amelynek felületét és funkcióit a szolgáltatók gyakorlati igényeihez igazítva alakították ki. Asztali gépen, tableten és mobiltelefonon keresztül is egyszerűen működtethető. Használata nem jelent plusz munkát, mert a szoftver minden lezárt rendelést követően az adatokat automatikusan, külön emberi beavatkozás nélkül továbbítja az NTAK-ba. A VENDÉGEM Vendéglátás szoftver funkcióiról, működéséről és használatáról további hasznos e-tananyagokat és videós útmutatót talál a szoftver hivatalos weboldalán.
Ha elakadna, számos módon kérhet segítséget
Az NTAK Vendéglátás regisztrációs lépéseit teljes részletességgel megtalálja az itt letölthető útmutatóban. Javasoljuk, hogy tanulmányozza át és készítse elő, mielőtt megkezdi a regisztrációt. Ezenfelül minden információ elérhető az info.ntak.hu, illetve az info.vendegem.hu oldalakon, valamint éjjel-nappal üzemelő ügyfélszolgálat is gondoskodik a felmerülő kérdések megválaszolásáról. Ha pedig a személyes tájékoztatásban hisz, akkor az országos hálózattal bíró Tourinform irodákhoz lehet egyéni kérdésekkel fordulni.
Nem érdemes halogatni nyárig, kezdje el már most a tesztidőszakot!
Annak érdekében, hogy az érintett vállalkozások időben felkészülhessenek az NTAK adatszolgáltatásra az MTÜ önkéntes adatszolgáltatói tesztidőszakot indított. Így a vendéglátó üzletek üzemeltetőinek lehetőségük van arra, hogy az általuk választott szoftvert időben telepítsék, megismerkedjenek a felülettel és elkezdjék az önkéntes adatszolgáltatást. Ezzel biztosíthatják, hogy a turisztikailag legforgalmasabb nyári időszakban már semmilyen fennakadást ne okozzon a napi üzletmenetben a szoftverhasználat.
Kötelező, de hasznos is
Az NTAK-csatlakozás rövid- és hosszútávon is sok előnyt jelent a vállalkozások számára. Az MTÜ kiemelt célja, hogy visszamutassa a beérkezett adatokat a szolgáltatóknak, ami segíti az üzleti tervezhetőséget és versenyképességet. A szálláshelyekhez hasonlóan − amelyek a bevételi és kapacitásadatok mellett már előfoglalási, vendégforgalmi és a küldőpiaci információkat is lekérdezhetnek −, a vendéglátó üzletek és a turisztikai attrakciók esetében is az a hosszútávú cél, hogy ezen szolgáltatók is részletes, szűrhető és releváns adatokat láthassanak majd a jövőben az erre a célra kialakított NTAK Iránytű felületen.
Nagy lépés a turizmusnak
Felmerül a kérdés, hogy miért van erre szükség? A szálláshelyeket követően a vendéglátóhelyek és az attrakciók adatszolgáltatásával a szektor digitalizációja Európában egyedülálló módon válik teljessé. Az aggregált statisztikai, forgalmi adatoknak köszönhetően minden korábbinál részletesebb kép áll majd rendelkezésre a turizmus folyamatairól, az utazók szokásairól. Az NTAK adatait felhasználva hatékonyabban működik az ágazatirányítás, segítségével a turizmus gyorsabban tud reagálni a világban végbemenő változásokra, ami nagyban erősíti a magyar vállalkozások versenyképességét – hangsúlyozza a Magyar Turisztikai Ügynökség.
Forrás: turizmus.com