Üzleti terv

2018. október 02. | Hírek

Üzleti terv

Mi az üzleti tervezés lényege egy kezdő vállalkozásnál?

Az, hogy saját magunk előtt tisztába legyünk azzal, hogy amit csinálni szeretnénk, azt hogyan, milyen módon, milyen eszközökkel valósíthatjuk meg, tisztában legyünk azzal, hogy mindez milyen veszélyekkel jár, nagyjából mibe kerül, és lássuk, mekkora bevételt kell elérjünk ahhoz, hogy mindez megérje.

Az 1. pontot tisztáztuk, feltételezzük, az adott vállalkozás folytatásához szükséges tudásnak, szakmai ismereteknek a birtokában vagyunk. Azt azonban feltétlenül vizsgálnunk kell, reálisan mekkora igény, kereslet várható arra, amit el szeretnénk adni, ahogy azt is, hogyan adjuk mindezt a külvilág tudtára. Ezt és a 2. pontot hívjuk piackutatásnak, -felmérésnek és marketing-tervezésnek. A 3., és a 4. ponttal egy kicsit részletesebben foglalkozunk.

Költségek becslése egy kezdő vállalkozás esetén:

  • Az egyik legfontosabb dolog, hogy tisztában legyünk azzal, induláskor, és az első pár hónapban, amíg elegendő bevételhez nem jutunk, milyen, és mennyi kiadásunk lesz. Egy vállalkozás költségeit – most természetesen leegyszerűsítve – így csoportosítjuk: lesznek egyszeri, a vállalkozás indításával kapcsolatos kiadásaink, és lesznek folyamatosan fizetendő tételek. A folyamatos költségek között pedig lesznek az üzletmenettől függetlenül állandó, és lesznek annak függvényében változó kiadások.

A teljesség igénye nélkül, egyszeri kiadások lehetnek:

  • Cégalapítás költsége
  • Honlap, egyéb reklámanyagok
  • Ingatlan, jármű vásárlása, bérbevételének első díja, kaució
  • Szükséges gépek, berendezések megvásárlása
  • Árukészlet költsége    

A további, folyamatos, fix kiadások lehetnek:

  • Egyes adók, járulékok
  • Alkalmazottak fizetése
  • Hiteltörlesztés, lízingdíjak
  • Bérleti díjak
  • Ingatlan rezsije
  • Internet, telefon
  • Biztosítások
  • Hirdetés

Változó kiadások lehetnek:

  • Egyes adók (áfa, iparűzési adó)
  • Járművek üzemanyag költsége
  • Árukészlet 
  • Egyéb fogyó eszközök pótlása
  • Szükséges gépek, szerszámok beszerzése

Ezeket a kiadásokat fel tudjuk vinni akár egy excel táblázatba, akár (egy kisebb, egyszerűbb vállalkozás esetén) egy papírra felírjuk, utána kiszámoljuk, akár 6-12 hónapra előre, melyik hónapban várhatóan kb. mire, és mennyit kell kifizetnünk. Mellétéve a remélt bevételeket, azonnal láthatóvá válik, meddig, és mire elegendő a rendelkezésünkre álló pénz. Ez természetesen csak egy egyszerű, saját használatra alkalmas számítás, arra mégis elegendő, hogy lássuk, egyáltalán van-e reális esély arra, hogy megtérüljön a befektetett pénzünk, és vállalkozásunk képes lesz-e megélhetésünket is biztosítani. Ha komolyabb vállalkozást indítunk, vagy hitelt veszünk fel, ott már komolyabb számításokra, mérleg- és eredménytervre, cash-flowra lesz szükségünk. Egy ilyen pénzügyi terv elkészítésével ez az oldalunk foglalkozik

Mi egy kezdő vállalkozás legnagyobb nehézsége?

A legtöbb induló vállalkozásra nézve az egyik legnagyobb veszély, hogy tulajdonosai, vagy vezetői nincsenek tisztában azzal, milyen kockázatokkal, milyen nehézségekkel kell számolniuk. Ha ezek közül valamelyik bekövetkezik, nem tudják, hogy lehet azt kezelni, elhárítani. Nagyon fontos ezért, hogy egy vállalkozás indítása előtt ezekkel is foglalkozzunk, ezeket is összegezzük. A kockázatkezelésnek ehhez a módjához az ún. SWOT-elemzés szükséges.

Mi a SWOT elemzés, mit jelent?

Ez a rövidítés négy angol szó kezdőbetűjéből áll össze:

  • Strengths = erősségek
  • Weaknesses = gyengeségek
  • Opportunities = lehetőségek
  • Threats = veszélyek 

Az összegzést úgy végezzük, hogy mind a négy ponthoz elkezdjük összeírni, miben vagyunk jók, miben nem, illetve milyen veszélyekkel kell számoljunk. Erőssége lehet egy vállalkozásnak, ha nincs konkurencia a közelben, vagy szaktudásunk a témában kiemelkedő, és ezt a piac is elismeri. Gyengeség lehet, ha kevés a tőkénk, nem ismernek minket. Lehetőség lehet, ha pl. olyan iparágban tevékenykedünk, ami ma még kevéssé ismert, de a kereslet várhatóan növekedni fog (ilyen lehet tipikusan a zöld energia, a különböző energiatakarékosságot szolgáló építési megoldások), ezért később várhatóan több megrendeléshez jutunk majd. Veszély lehet, ha váratlanul belép a piacra egy olcsó versenytárs, egyik fontos beszállítónk, akitől alapanyagot veszünk, hirtelen árat emel, vagy valamilyen oknál fogva termékünk, szolgáltatásunk „kimegy a divatból” és emiatt forgalmunk visszaesik.

Ha mindezeket összeírtuk, látni fogjuk, mik azok a dolgok, amik ellen tehetünk, és melyek azok a tényezők, amelyekhez csak alkalmazkodni tudunk. A felsorolt példák közül, ha beszállítónk árat emel, ez ellen védekezhetünk úgy, hogy más, olcsóbb forrás után nézünk, vagy folyamatosan több helyről is kérünk ajánlatot. Ha hirtelen piacra lép egy új versenytárs, azt megakadályozni nem tudjuk, csak remélni, nem viszi el a vevőinket, ha igen, meg kell találnunk a módját, honnan szerezzünk újakat.

Ha ezt az elemzést kellő alapossággal végezzük el, remélhetőleg minél kevesebb olyan kedvezőtlen változás lesz, amire nem fogunk tudni előre, időben felkészülten reagálni. Ha pedig úgy látjuk, túl sok az olyan bizonytalansági tényező, melyekre nincs ráhatásunk, és a jövőben veszélyt jelenthetnek vállalkozásunk számára, akkor vagy keressünk más üzleti lehetőséget, vagy a lehető legkörültekintőbben járjunk el vállalkozásunk indítása során.

Erre a hivatkozásra kattintva egy SWOT-elemzés példa nyílik. 

Miért vegyünk igénybe tanácsadást vállalkozás indítása előtt?

  • Egy jó tanácsadó velünk együtt gondolkozva segít a szükséges üzleti tervezést elvégezni, ezáltal időt, energiát és pénzt takarítunk meg 
  • Segít az előrelátásban, segít abban, hogy felkészültebben tudjunk a felmerülő problémákra reagálni. 
  • Segít abban, hogy egy vállalkozás már indulásától kezdve optimálisan, jól megszervezetten működjön. Így a vállalkozás vezetőjének több ideje jut arra, ami a legfontosabb: üzletszerzésre, ezáltal arra, hogy cégének bevételt szerezzen.

Forrás: https://www.vallalkozas-okosan.hu/vallalkozas_inditasa_uzleti_tervezes

Fotó: Pixabay