Versenytárs elemzés: Mi ez és hogyan érdemes csinálni?

2025. április 08. | Hírek

Versenytárs elemzés: Mi ez és hogyan érdemes csinálni?
A vállalkozás sikere nem csak az ötletes termékeken vagy szolgáltatásokon múlik, hanem azon is, hogy az alapító milyen stratégiai lépéseket tesz annak érdekében, hogy cége versenyképes maradjon a piacon.

A legfontosabb lépések közé tartozik például:

  • márkaépítés,
  • ügyfélszolgálat,
  • pénzügyi finanszírozás.

További kulcsfontosságú lépés még az üzleti terv megalkotása, illetve a versenytárs elemzés is, ami nem csak arra ad lehetőséget, hogy megértsük a konkurencia erősségeit és gyengeségeit, hanem arra is, hogy a piac dinamikáját is jobban átlássuk. 

Mindezek kombinációja nélkül egy vállalkozás könnyen hátrányba kerülhet, és elbukhat a piaci harcban.

A versenytárs elemzés jelentése

A versenytárs elemzés egy üzleti folyamat, amely során egy vállalat vagy szervezet megvizsgálja, kielemzi és adatokat szerez a piacon lévő versenytársairól annak érdekében, hogy megértse azok erősségeit, gyengeségeit és stratégiáit. 

Mindez információval szolgál arra vonatkozóan, hogyan lehet versenyelőnyt szerezni vagy később fenntartani. Például egy városfejlesztési projekt esetében a versenytárs elemzés során azt vizsgálhatjuk, hogy a közeli — vagy távoli, de hasonló — városok milyen lépéseket tesznek a turizmus vagy a befektetések ösztönzése érdekében. Ezen információk alapján a projekt tervezői jobban meg tudják határozni, milyen infrastrukturális vagy kulturális beruházásokra van szükség ahhoz, hogy a város vonzóbb legyen a befektetők és turisták számára.

De pontosan mi a gyakorlati haszna a konkurencia elemzésnek?

A konkurencia elemzés legfontosabb gyakorlati előnyei

Mivel az egyik legfontosabb üzleti folyamat, ezért számtalan olyan előnnyel rendelkezik, ami létfontosságú egy vállalat növekedéséhez vagy versenyelőnyének megtartásához:

  • Stratégiai előny: A versenytársak tevékenységének megértése lehetővé teszi egy vállalat vagy projekt számára, hogy előre megtervezze saját stratégiáját és így előnyt szerezzen a piacon — mindezt rengeteg idő megspórolásával.
  • Piaci rések feltárása: Az elemzés segíthet azonosítani olyan piaci réseket vagy lehetőségeket, amelyeket a versenytársak még nem használnak ki teljes mértékben.
  • Erősségek és gyengeségek azonosítása: A saját vállalat és a versenytársak erősségeinek és gyengeségeinek feltárása hozzájárulhat a saját vállalkozás fejlesztési területeinek meghatározásához. Ebben nagy segítség lehet, ha a versenytárs elemzést egy SWOT-elemzéssel egészítjük ki.
  • Hatékony erőforrás-allokáció: Az elemzés alapján könnyebben el lehet dönteni, milyen erőforrásokat (idő, pénz, munkaerő) érdemes egy adott területre csoportosítani.
  • Kockázatcsökkentés: A versenytársak stratégiáinak és tevékenységeinek ismeretében könnyebb felmérni és minimalizálni a piaci kockázatokat.

Mindezt összegezve és városfejlesztési kontextusban például az elemzés segíthet eldönteni, melyik infrastrukturális projekt valósítható meg a legnagyobb haszonnal, vagy hogy milyen típusú beruházások teszik a várost vonzóbbá a befektetők, a turisták és nem utolsó sorban a lakosok számára.

Az elemzés szempontjai

A konkurencia elemzés minden egyes iparágban más, de a sajátosságok mögött általános elvek húzódnak meg. A versenytárs elemzés során — városfejlesztési kontextusban — például ezeket az aspektusokat érdemes megvizsgálni:

  • Infrastruktúra: Milyen közlekedési, oktatási, egészségügyi vagy egyéb infrastrukturális fejlesztések történtek a múltban vagy terveznek a jövőben a versenytárs városokban?
  • Befektetések és támogatások: Milyen típusú befektetések érkeznek a versenytárs városokba, és milyen állami vagy önkormányzati támogatások állnak rendelkezésre?
  • Turizmus: Milyen turisztikai attrakciók, programok vagy események vonzzák a látogatókat a versenytárs városokba?
  • Életminőség: Milyen a versenytárs városok életminősége, például az oktatás, egészségügy, biztonság és környezeti tényezők alapján?
  • Demográfiai adatok: Milyen a népesség összetétele, növekedési rátája és jövedelmi viszonyai?
  • Üzleti környezet: Milyen adózási, jogi és adminisztratív feltételek vonatkoznak az üzletekre és befektetőkre a versenytárs városokban?
  • Technológiai fejlődés: Milyen technológiai innovációk, start-up ökoszisztéma vagy kutatási és fejlesztési tevékenységek jellemzik a versenytárs városokat?
  • Marketing és branding: Hogyan pozicionálják magukat a versenytárs városok, és milyen marketingstratégiai eszközökkel próbálják meg növelni vonzerejüket?
  • Fenntarthatóság: Milyen fenntartható fejlesztési stratégiákat alkalmaznak a versenytárs városok?

Az elemzés során összegyűjtött információk alapján a városvezetők és a fejlesztők jobban meg tudják tervezni saját stratégiájukat, prioritásaikat és beruházásaikat — és pontosan ez a konkurencia elemzés lényege.

Versenytárs elemzés a gyakorlatban

Amennyiben szeretnéd kideríteni, hogy miként gondolkodnak a konkurenseid, milyen problémákkal találkoznak a mindennapokban, melyek a legfontosabb erősségeik és gyengeségeik, érdemes lehet profikat bevonni, hiszen ha nem határozod meg jól őket vagy a mögöttük álló üzleti rendszert és stratégiát, az bizony jelentős bevételkiesést, hosszabb távon akár komoly hátrányt is jelenthet velük szemben.

Budapesti Vállalkozásfejlesztési Közalapítvány minden olyan vállalkozásnak segít, aki rendelkezik egy innovatív ötlettel, mikrofinanszírozással foglalkozik, Budapesten tevékenykedik vagy a városfejlesztést jelölte ki fő küldetéséül. Amennyiben ezek valamelyike igaz rád, fordulj hozzánk bátran segítségért!

 
Forrás: bvk.hu